niedziela, 29 stycznia 2012

Dzien 29

Co to byla za niedziela!!! Juz wczoraj czulam ze moja duchowa strona byla bardzo zaniedbana - pospiech, praca w zeszly weekend, bardzo ciezki tydzien. Rano obudzilam sie w kiepskim nastroju, ale skoro z malzonkiem bylismy umowieni na wyjscie do kosciola o godzinie 9 rano, zebralam sie w sobie, i wyszlismy. I dobrze. Jednym z atrybutow kosciola do ktorego chodzimy sa doskonale kazania. Dzisiejsze bylo na temat nieczystych duchow. Ojciec Bill zapytal jakbysmy zareagowali gdyby ktos do nas powiedzial - cos z toba nie w porzadku, moze  jestes opetany przez ducha nieczystego? Albo np. stwierdzil - zostawmy Johna w spokoju, nie zwracajmy na niego uwagi, on tak zawsze, bo gnebi go duch nieczysty. Faktycznie, diagnoza "duch nieczysty"  to troche smieszny, archaiczny aczkolwiek biblijny  jezyk. Ojciec Bill wyjasnil jednak ze kazdy z nas zmaga sie z codziennymi, zwyklymi duchami nieczystymi, ktorymi sa np. zlosc, pycha , zazdrosc, zawisc, nuda i inne. Inne duchy nieczyste nie sa juz tak zwykle i codzienne - czasem moga byc katastrofalne w swoich skutkach - rasism, nienawisc, agresja.  To sa wlasnie te wspolczeste nieczyste duchy, z ktorymi czasem nie mozemy sobie poradzic, i potrzebna nam jest pomoc Boga. Bardzo ladne kazanie.

Po nabozenstwie, zawsze mamy jaks wyklad - teraz jestesmy w trakcie spotkan z wyznawcami innych , duzych religi. Dzis spotaknie z teologiem hinduistycznym. Hinduzim jest trzecia najwieksza religia swiata
(po islamie i chrzescijanstwie). Jest tez najstarsza religia, i bardzo skomplikowana, bowiem jest wiele roznych odmian hinduizmu. Jest to religia monteistyczna ( jeden Bog, ktorego czastka jest w kazdyn czlowieku, stad kazdy z nas ma niezniszczalna dusze). Jeden Bog ale moze miec moze miec wiele  wcielen.  Kazdy czlowiek  ma szanse na realizcjie tego Boga, wymaga to jednak wysilku i dyscypliny. Nie ma jednak jednej drogi do tej  realizacji czy  oswiecenia - moze tam doprowadzic i intelekt i wiedza
(Jnana Yoga), i wiara i medytacja (Bhakti Yoga) lub  tez praca i dzialanosc ( Karma Yoga). Czlowiek w swoim zyciu zazwyczaj do realizacji Boga dochodzi wieloma drogami. Hinduzim zaklada tez ze wszystko co zyje ma dusze, jest czastka Boga. Jako bardzo stara religia ma wiele odnog, wiele roznorodnych praktyk. Buddyzm np, wywodzi sie z hinduzimu. Wielu elementow hinduzimu mozna doszukac sie w Islamie, oraz w chrzescijanstwie. Np. wartosci propagowane przez hinduzim sa niemalze uniwersalne dla wszystkich religii - prawda, czystosc (ktora uwzglednia ruchm diete i troske o zdrowie; czystosc umyslu to wolnosc od zazdrosci, zawisci i zlosliwosci), samokontrola, lagodnosc, szczodrosc oraz unikanie nalogow. Bardzo ciekawy wyklad, otwierajacy troszke okno na zupelnie inna droga do Boga.

Popoludniu bylam na  spotkanie z mala grupa kobiet. Nowy Biskup Episkopalanej Diecezji Waszyngtonskiej rozpoczela nowy projekt - wspolne czytanie ksiazki, i wspolna dyskusja. Zadziwiajace, ze nasza mala grupka juz to zaczela wczesniej. Typowe kobiety waszyngtonskie- zapracowane, brak czasu, tysiace projektow na glowie, dlugie dojazdy - zmeczone, zabiegane. Tak to ja tez pare lat temu. Po raz pierwszy w zyciu czulam sie ze znalazlam sie na tym spotkaniu, aby podzielic sie swoja droga ostatnich lat.

I juz na deser - wspolny projekt z moim 18-letnim synem - razem zrobilismy piekne truskawki w czekoladzie.

Dzien, ktory wzmocnil mnie rodzinnie i duchowo. Jestem gotowa na kolejny tydzien.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz